Medical Taping is een veelgebruikte en veilige behandelmethode waarbij de fysiotherapeut een (gekleurde) elastische tape aanbrengt om de spieren te ondersteunen, zonder de bewegingsvrijheid te beperken. Taping kent veel toepassingen en wordt bijvoorbeeld gebruikt bij (sport)blessures, instabiele gewrichten, overbelasting, spierscheuren- en ontstekingen, verstuikingen en verrekkingen, het corrigeren van een verkeerde lichaamshouding en zelfs om hooikoorts klachten te verminderen. U kunt deze vorm van taping eigenlijk zien als een kunstmatige band of pees die niet alleen (extra) ondersteuning biedt, maar uw herstel ook op een positieve manier beïnvloedt.

Hoe werkt Medical Taping?

Bij Medical Taping wordt een stukje elastische tape aangebracht op de aangedane spieren of gewrichten. Na het aanbrengen van de tape ervaart u vaak snel al een verlichting van pijnklachten of ondersteuning van zwakke of slappe spieren en ook bij hooikoorts klachten is het effect van taping vrijwel gelijk merkbaar. Door de tape aan te brengen worden de onderhuidse structuren, zoals spieren, pezen en ander weefsel op een positieve manier beïnvloedt en het lichaamseigen genezingsproces ondersteund. Vaak zal de fysiotherapeut u adviseren te tape een aantal dagen te laten zitten om het gewenste effect te bereiken. Bij aanhoudende klachten kan de fysiotherapeut een vervolgafspraak met u inplannen om de tape daarna opnieuw aan te brengen, zodat uw herstel optimaal wordt bevorderd.

Wanneer Medical Taping?

De fysiotherapeut kan ervoor kiezen om Medical Taping als behandelmethode in te zetten bij aanhoudende spier- en gewrichtsklachten, maar ook wanneer u bijvoorbeeld last heeft van klachten zoals hooikoorts, hoofdpijn en migraine. Bovendien kan taping u helpen extra ondersteuning te bieden bij het sporten. Kortom, taping is een effectieve behandelmethode die op veel manieren toegepast kan worden.