Een gezonde leefstijl en corona

Een gezonde leefstijl en Corona

Volgens artsen, fysiotherapeuten en andere zorgprofessionals bestaat er een belangrijk verband tussen een ongezonde leefstijl en Corona. Inmiddels zijn we allemaal bekend met de basisregels die ons moeten helpen in de strijd tegen het Corona virus, zoals handen wassen en afstand houden. Wilt u meer weten over een gezonde leefstijl en Corona of zelf aan uw leefstijl werken? In dit artikel deelt uw fysiotherapeut zijn beste tips voor het creëren van een gezonde leefstijl.

Gezonde leefstijl en Corona

Volgens de Vereniging Arts en Leefstijl is het hebben van een gezonde leefstijl onmisbaar voor onze volksgezondheid. “Als leefstijl ooit op de agenda zou moeten staan, dan is het nu.”, schrijft de Vereniging in een brief aan staatssecretaris Paul Blokhuis. Ook schrijven de specialisten: “Gezonde voeding, voldoende beweging, slaap en ontspanning zijn namelijk bewezen effectieve middelen om de fysieke weerbaarheid te vergroten tegen infectieziekten. Een gezonde leefstijl verkleint de kans op ernstige symptomen en vergroot de kans op een spoedig herstel.”

1. Voorkom langdurig zitten

We weten allemaal dat regelmatig bewegen belangrijk is voor onze gezondheid. Bovendien is ons lichaam eigenlijk niet gemaakt om langdurig te zitten. Door de uitbraak van Corona is Nederland massaal aan het thuiswerken geslagen. De meeste mensen hebben echter geen aangepaste werkplek. Het gevaar hiervan is dat men vaak te lang en in een verkeerde houding blijft doorwerken (ingezakt en voorovergebogen). Het is dus belangrijk om langdurig zitten te onderbreken met beweging. Dit kunt u doen door zittend werken af te wisselen met staan, of door bijvoorbeeld een stukje te gaan lopen.

2. Denk aan uw voeding

Dat er een verband is tussen een gezonde leefstijl en Corona mag inmiddels duidelijk zijn. En bij een gezonde leefstijl hoort natuurlijk ook een gezond voedingspatroon. Sterker nog, met het juiste voedingspatroon kunt u uw weerstand zelfs verhogen. Volgens het Voedingscentrum kunnen we dit bereiken door op de volgende punten te letten:

  • Eet iedere dag 250 gram groente + 2 stuks fruit
  • Drink voldoende water
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten

3. Vaker ontspannen en meer bewegen

Vaker ontspannen en meer bewegen hoort bij een gezonde leefstijl en corona

Na de uitbraak van Corona kwam er al snel een einde aan dagelijkse activiteiten die voorheen zo normaal waren. Een pretpark bezoeken, winkelen en uiteten gaan was plots niet meer aan de orde. En zelfs een bezoekje aan de sportschool was uit den boze. Nederland kwam massaal thuis te zitten en kon letterlijk geen kant op. We gingen minder bewegen en meer Netflixen. Tegelijkertijd was ontspanning en beweging nooit eerder zo belangrijk. Het Trimbos-instituut onderzocht de impact van de coronamaatregelen op de psychische gezondheid van de algemene bevolking. Hieruit konden zij concluderen dat maar liefst 50% van de respondenten te maken had slaapproblemen en een verslechtering van de psychische gezondheid.

Hoe past dat binnen het plaatje van een gezonde leefstijl en Corona? Een gezonde leefstijl is een combinatie van fysieke en mentale gezondheid. Het is eigenlijk een vicieuze cirkel die zowel positief als negatief kan werken. Vaker ontspannen en meer bewegen zorgt voor een afname van stress en toename van mentale rust. Hierdoor neemt ook uw mentale gezondheid toe. Terwijl minder ontspanning en beweging juist zorgt voor een afname van uw mentale gezondheid.

Hoewel we momenteel nog vrij beperkt zijn in ontspanning en beweging zijn er zeker dingen die u al zelf kunt doen. Ga eens vaker een stukje wandelen of fietsen in de natuur, lees een goed boek, neem uw tuin onder handen, of start simpelweg met thuisoefeningen om uw lichaam soepel te houden.

Heeft u hulp nodig bij het creëren van een gezonde leefstijl? Neem dan direct contact met ons op!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.