Vier op de vijf mensen hebben weleens last van hun rug, wat zich uit in klachten als zeurende, acute of stekende pijn, pijn die uitstraalt naar de billen, dijen of benen en stijfheid in de rugspieren. Rugpijn is dan ook de meest voorkomende klacht binnen onze praktijk. Rugklachten zijn erg vervelend en kunnen een behoorlijke belemmering zijn in uw dagelijkse activiteiten. Vaak gaat rugpijn gelukkig weer vanzelf over, maar wanneer dat niet het geval is kan fysiotherapie bij rugpijn helpen. Zeker wanneer u last heeft van chronische rugpijn (rugpijn die langer dan 12 weken aanhoudt) is het raadzaam om een afspraak te maken met onze fysiotherapeut.

Hoe ontstaat rugpijn?

Er zijn verschillende soorten rugpijn die allemaal een eigen oorzaak hebben. De meest voorkomende oorzaken van rugpijn zijn overgewicht, stress, langdurig zitten of staan, een verkeerde beweging of een hevige inspanning. Bovendien kan de rugpijn zich op verschillende locaties in de rug bevinden, zoals hoog, laag of juist middenin de rug.

Waarom fysiotherapie bij rugpijn?

Als u last heeft van rugpijn dan wilt u hier zo snel mogelijk vanaf. Fysiotherapie bij rugpijn is dan de beste en meest effectieve manier om zo snel mogelijk van uw klachten af te komen. Bovendien heeft de fysiotherapeut ruime ervaring in het behandelen van rugpijn. Indien u vaak last heeft van rugpijn of langere tijd met rugklachten rondloopt, dan kan de fysiotherapeut u helpen om het herstel van uw rugklachten te bevorderen.

Hoe werkt fysiotherapie bij rugpijn?

Meestal verdwijnen rugklachten binnen zes weken. Het inzetten van fysiotherapie bij rugpijn bevordert het herstel van rugklachten zodat u (sneller) uw dagelijkse activiteiten weer kunt hervatten. Na een intakegesprek stelt de fysiotherapeut samen met u een plan van aanpak met op. De behandeling bestaat meestal uit manuele therapie, dry needling en/of oefentherapie van de gewrichten en spieren in uw rug.