Knieklachten

Bij Promotus fysiotherapie zien we regelmatig patiënten met chronische of acute knieklachten. Kniepijn centreert zich vaak in en rondom het kniegewricht, maar kan ook uitstralen naar de kuiten, de enkels en zelfs de voeten. Knieklachten komen meestal voor bij sporters en bij senioren. Echter, kan kniepijn ook plots ontstaan door een val of blessure. Knieklachten kunnen een behoorlijke belemmering vormen in uw dagelijkse activiteiten, zoals bij het wandelen, fietsen of traplopen. Ook wanneer u actief of op hoog niveau aan sportbeoefening doet kunnen deze klachten erg vervelend zijn.

Hoe ontstaan knieklachten?

De meeste knieklachten hebben een duidelijk aanwijsbare oorzaak. Daarnaast zijn er ook patiënten die meer risico lopen op het krijgen van knieklachten. Dit zijn met name mensen die een beroep uitoefenen waarbij men veel moet staan of door de knieën moet gaan. Tevens kunnen mensen die een sport uitoefenen waarbij er veel druk op de knieën komt te staan last krijgen van pijn in de knieën. Daarnaast behandelen wij patiënten binnen onze praktijken die klachten hebben die terug te leiden zijn naar andere, duidelijk aanwijsbare oorzaken, zoals:

• overbelasting
  • jumpers knee
  • gescheurde meniscus
  • een trauma
  • een breuk
  • een ontsteking
  • na een operatie
  • slijtage
  • door enkelklachten

Waarom fysiotherapie bij knieklachten?

Knieklachten zijn er in vele vormen en gradaties. Juist omdat iedere knieklacht en patiënt anders is, is de juiste behandeling cruciaal voor het herstel en de preventie van knieklachten. Wanneer u last heeft van acute kniepijn vergt dit bijvoorbeeld een andere aanpak dan wanneer u last heeft van slijtage. In alle gevallen raden wij u aan om zo snel mogelijk een afspraak te maken met de fysiotherapeut, zodat u op een verantwoorde en veilige manier van uw klachten af kunt komen. Ook wanneer u herstellende bent van een knieoperatie, of juist meer wilt gaan bewegen kunnen onze fysiotherapeuten u ondersteunen en begeleiden door middel van personal training. Bij Promotus fysiotherapie hebben we jarenlange ervaring met het behandelen van kniepijn binnen onze praktijken.

Kniepijn behandelen

Fysiotherapie is een zeer effectieve manier om pijn aan uw knie te behandelen. Al onze behandelingen zijn erop gericht om toekomstige klachten te voorkomen, door samen te kijken naar de oorzaak van uw klachten. Zo kan de fysiotherapeut u voorzien van tips en (thuis)oefeningen. Voor de behandeling van uw knieklachten heeft u geen doorverwijzing van uw huisarts nodig. U kunt online een afspraak maken voor een intake met een van onze fysiotherapeuten. Tijdens uw afspraak probeert de fysiotherapeut te achterhalen wat de aard en oorzaak van uw pijn is. Dit noemen we de anamnese. Wanneer dit onvoldoende duidelijkheid biedt kan de fysiotherapeut er ook voor kiezen om een echo te maken. Zo worden onderliggende spieren, pezen en zenuwen beter zichtbaar, waardoor de oorzaak van uw knieklachten makkelijker te achterhalen is. Nadat de fysiotherapeut de anamnese heeft uitgevoerd gaat hij of zij samen met u kijken welke behandeling het beste bij uw klachten past. De behandeling kan bestaan uit een combinatie van fysiotherapie, manuele therapie, personal trainingdry needling en thuisoefeningen.

Promotus fysiotherapie heeft contracten en afspraken met bijna alle zorgverzekeraars in Nederland. In vrijwel alle gevallen wordt de behandeling van uw knieklachten volledig vergoed vanuit uw (aanvullende) zorgverzekering. Heeft u last van acute of chronische pijn aan uw knie en wilt u snel van uw klachten af? Maak dan eenvoudig en snel online een afspraak bij Promotus fysiotherapie in Roosendaal of Breda.