Het enkelgewricht is een complex gewricht dat de voet, het scheen- en kuitbeen met elkaar verbindt. Ook wordt de enkel verstevigd door omliggende pezen, spieren en enkelbanden. De voet is een belangrijk onderdeel van ons lichaam en krijgt dagelijks heel wat te verduren. Wanneer u last heeft van enkelklachten dan is er vaak sprake van pijn in of rondom het enkelgewricht. Een verstuikte geneest vaak weer vanzelf, maar wanneer dat niet het geval is kan fysiotherapie bij enkelklachten helpen. Vooral wanneer uw enkelklachten langer dan 3 maanden aanhouden is het raadzaam een afspraak te maken met de fysiotherapeut.

Hoe ontstaan enkelklachten?

De meest voorkomende enkelklachten ontstaan door een instabiele enkel, maar ook slijtage, (intensief) sporten of overbelasting kunnen een belangrijke rol spelen bij uw enkelklachten. Andere oorzaken zijn een ontsteking in de enkel, slijmbeursontsteking in de hiel, verzwikking, verstuiking, breuk of ontwrichting van de enkel. Fysiotherapie bij enkelklachten is dan de meest effectieve manier om zo snel mogelijk van uw enkelklachten af te komen.

Waarom fysiotherapie bij enkelklachten?

Enkelklachten zijn vaak goed te behandelen met fysiotherapie. Vooral wanneer u last heeft van chronische enkelklachten is het raadzaam om contact op te nemen met de fysiotherapeut. Bij chronische enkelklachten blijft de enkel zwak en instabiel aanvoelen en kan het zelfs voorkomen dat u opnieuw zwikneigingen krijgt, wat kan leiden tot nieuwe klachten. Fysiotherapie bij enkelklachten kan het herstel bevorderen en toekomstige klachten voorkomen.

Hoe werkt fysiotherapie bij enkelklachten

Tijdens het intakegesprek zal de fysiotherapeut onderzoek doen naar de oorzaak van uw enkelklachten. Na het intakegesprek zal de fysiotherapeut samen met u een behandelplan opstellen om u optimaal te laten revalideren. De behandeling kan bestaan uit manuele therapie, taping, oefentherapie van de gewrichten, banden en spieren in uw enkel.